Topology as Textology

 

In the course of the digital revolution, statistical, empirical and computer-based methods have gained overwhelming importance in the humanities. Also in literary studies quantitative approaches tend to supersede traditional hermeneutics. Only recently has the need for a more reflected and joint practice of text analysis been highlighted. In response to this need, the TopText project proposes a new method that combines a mathematical perspective with a hermeneutical one for text analysis in literary studies. This method applies concepts of mathematical topology to texts, making their meaning comprehensible in terms of the embedding of text-elements into text-neighbourhoods and of the set-theoretical properties of those neighbourhoods such as overlap, nesting, continuity, and connectivity. Like this, it attempts to overcome various shortcomings of strictly quantitative approaches and to pave the way for a future implementation in computer sciences based on this novel way of mathematisation. In contrast to statistical corpus analysis, this method does not amount to a reductionism of the humanities to the natural or technical sciences, and in contrast to phenomenological approaches, the topological notions here are not taken in a metaphorical but in a strict mathematical sense. The project thus unifies the strenghts of mathematics on the one side and established literary studies on the other.

 

 

Felix Hausdorff und Friedrich Nietzsche

 

Das Projekt will untersuchen, wie die wenig bekannten philosophischen Studien des Mathematikers Felix Hausdorff unter dem Pseudonym Paul Mongré, «Das Chaos in kosmischer Auslese. Ein erkenntnisskritischer Versuch» (1898) und «Sant’Ilario. Gedanken aus der Landschaft Zarathustras» (1879), sich auf Hausdorffs Schöpfungen in der mathematischen Topologie auswirkten, insbesondere auf seine Auffassung von Raum und Zeit als variablen Formen. 

 

 

Paradox und Ausdruck in Spinozas Ethik

(Dissertationsprojekt bei Prof. Dr. Michael Hampe, ETH Zürich, abgeschlossen 2019)

 

Die Studie schlägt einen neuen methodischen Zugang zu Spinozas «Ethica» vor, die die begriffliche Entwicklung in ihr nicht über die geometrische Methode zu verstehen versucht, sondern über eine Reihe von Paradoxien und deren Auflösung. Angefangen bei dem paradoxen Begriff der causa sui werden weitere, z.T. daraus folgende Paradoxien aufgedeckt: Paradoxien betreffend den Substanzmonismus, das Verhältnis von Substanz und Attributen, das Verhältnis von Substanz und Modi sowie etliche mehr bis hinein in den Handlungs-, Willens- und Freiheitsbegriff. Viele begriffliche Operationen in der «Ethica» können dann als Versuch zur Auflösung solcher Paradoxien gedeutet werden.