top of page

Topology as Textology

 

In the course of the digital revolution, statistical, empirical and computer-based methods have gained overwhelming importance in the humanities. Also in literary studies quantitative approaches tend to supersede traditional hermeneutics. Only recently has the need for a more reflected and joint practice of text analysis been highlighted. In response to this need, the TopText project proposes a new method that combines a mathematical perspective with a hermeneutical one for text analysis in literary studies. This method applies concepts of mathematical topology to texts, making their meaning comprehensible in terms of the embedding of text-elements into text-neighbourhoods and of the set-theoretical properties of those neighbourhoods such as overlap, nesting, continuity, and connectivity. Like this, it attempts to overcome various shortcomings of strictly quantitative approaches and to pave the way for a future implementation in computer sciences based on this novel way of mathematisation. In contrast to statistical corpus analysis, this method does not amount to a reductionism of the humanities to the natural or technical sciences, and in contrast to phenomenological approaches, the topological notions here are not taken in a metaphorical but in a strict mathematical sense. The project thus unifies the strenghts of mathematics on the one side and established literary studies on the other.

Feynman diagrams from the perspective of cognitive sciences

Feynman diagrams (going back to Nobel prize winner and Caltech professor Richard P. Feynman) are part of the standard toolbox of every particle physicist. They are simple, easy to use and allow a direct correspondence between graphical elements and terms in calculations of amplitudes for complex particle interactions. But they are more than just visual aids. In fact, they express the conceptual structures of the theory (here quantum field theory). The aim of the project is to show how Feynman diagrams are law encoding representations. To achieve this, we adopt methods from cognitive sciences and representation theory.  

Together with Prof. Peter Cheng, School of Engineering and Informatics, University of Sussex, UK.

 

Also sprach Zarathustra. Vierter und letzter Teil

Eine Annäherung in gruppenanalytischer Perspektive

Zusammen mit Dr. med. Michael Niebler, Zürich.

Felix Hausdorff und Friedrich Nietzsche

(abgeschlossen 2021)

Das Projekt will untersuchen, wie die wenig bekannten philosophischen Schriften des Mathematikers Felix Hausdorff unter dem Pseudonym Paul Mongré, «Das Chaos in kosmischer Auslese. Ein erkenntnisskritischer Versuch» (1898) und «Sant’Ilario. Gedanken aus der Landschaft Zarathustras» (1879), sich auf Hausdorffs Schöpfungen in der mathematischen Topologie auswirkten, insbesondere auf seine Auffassung von Raum und Zeit als variablen Formen. 

Paradox und Ausdruck in Spinozas Ethik

(Dissertationsprojekt bei Prof. Dr. Michael Hampe, ETH Zürich, abgeschlossen 2019)

 

Die Studie schlägt einen neuen methodischen Zugang zu Spinozas «Ethica» vor, die die begriffliche Entwicklung in ihr nicht über die geometrische Methode zu verstehen versucht, sondern über eine Reihe von Paradoxien und deren Auflösung. Angefangen bei dem paradoxen Begriff der causa sui werden weitere, z.T. daraus folgende Paradoxien aufgedeckt: Paradoxien betreffend den Substanzmonismus, das Verhältnis von Substanz und Attributen, das Verhältnis von Substanz und Modi sowie etliche mehr bis hinein in den Handlungs-, Willens- und Freiheitsbegriff. Viele begriffliche Operationen in der «Ethica» können dann als Versuch zur Auflösung solcher Paradoxien gedeutet werden.

bottom of page